O metodě Pilates

Jde o cvičební metodu starou více než 100 let, vycházející ze cvičebních metod Orientu jako je tchaj-či a joga.

Pilatese fascinovala především nesmírná koncentrace, která je při těchto cvičeních  důležitá – kontrola tělesných pohybů  myslí v kombinaci se správným dýcháním.

Toto cvičení vám dokonale protáhne celé tělo a vylepší náladu. Pilates na rozdíl od jiných cvičebních technik, propojuje tělo a duši do jednoho celku, jedno bez druhého nemůže fungovat, a proto je důležité na každý cvik se plně soustředit.

Hlavní zásady cvičení Pilates

  • kvalita je důležitější než kvantita – důraz na přesnost provedení
  • koordinace dechu a pohybu
  • dokonalá kontrola nad prováděným pohybem
  • plynulost cvičení
  • všechny pohyby vycházejí ze středu těla – tzv. „powerhouse“ – svalové skupiny břicha, spodní část zad, hýždí a vnitřní strany stehen
  • rovnováha
  • tah a proti tah
  • integrace – při cvičení se musí tyto zásady dodržet současně

Pilates dokáže postavu vytvarovat, svaly nepřibývají na objemu, naopak se prodlužují a zeštíhlují.

Cviky na první pohled vypadají jednoduše, ale opak je pravdou. Jde o pozvolné pomalé cvičení, při kterém si uvědomujete, že máte svaly, o kterých jste ani nevěděli – soustředíte svou mysl na procvičovanou oblast a vnímáte , jak svaly reagují. 

Cvičení je založené na tom, že aktivuje menší svaly uložené hlouběji a ty pak pomáhají těm větším – cviky jsou určeny k posílení trupu a vytvoření pevného „jádra“ –  kromě povrchových svalů je zatěžováno také hluboké svalstvo v oblasti páteře.

Hlavním bonusem tohoto cvičení je, že zatěžuje, posiluje a protahuje tělo rovnoměrně, zpevní ho a donutí vás stát zpříma.

Protože se svaly protahují a prodlužují, zvyšuje se rozsah pohybů v kloubech, a tím klesá jejich zatížení a dochází k odstranění bodavých bolestí kloubů a bolestí v kříži.

Pilatesův systém má pověst šetrného tělesného cvičení, každý Pilatesův cvik zapojí celé tělo – od hlavy až po špičky prstů na nohou – při správném provedení jsou všechny cviky naprosto bezpečné.

Pilatesovo cvičení je také výborným prostředkem proti stresům každodenního života – během cvičení nebudete moci myslet na nic jiného než na pohyby, které provádíte.

Po cvičení nebudete pociťovat bolest ani únavu, klouby budou volnější a budete mít pocit klidu.

Právem je Pilates považován za relaxační metodu.

Cvičí se bez hudby, rytmus udává dech. Podstatou tohoto cvičení je správné hluboké dýchání.

Cvičení se provádí na podložce, cvičí se naboso.