Pitný režim

Voda je nejdokonalejší a nejzákladnější tekutinou na naší planetě.

Proč je voda tak důležitá?

Zemský povrch je tvořen ze 70% vody a 30% souše

Lidská bytost je tvořena ze 70% vody a 30% souše

Lidská strava by měla být tvořena ze 70% vody a 30% sušiny, ale ve skutečnosti je toto jinak

Voda má pro náš organismus velmi důležitou a nenahraditelnou funkci, tím že nás čistí, detoxikuje a dodává nám energii, ale pouze čistá pramenitá nebo filtrovaná voda.

I přesto, že každý vypije nějaké množství tekutin, stejně většina z nás je nemocných – máme žlučníkové a ledvinové kameny, zanesené cévy, kornatění tepen a žil, cholesterol. Je to z toho důvodu, že nepijeme čistou vodu anebo pijeme velice málo.

Mléko, čaj, pivo si tělo vezme jako potravu.

Důvody proč dodržovat pitný režim:

  • 55 – 65%  lidí je chronicky dehydrovaných – má deficit vody v organismu
  • pro 35% lidí je pocit žízně tak slabý, že ho často zamění s pocitem hladu a jedí i tehdy, kdy by jim stačilo vypít pohár čisté vody – mnozí proto přibírají na váze
  • prvořadým původcem denní únavy je nedostatek vody
  • podle výzkumů Washingtonské univerzity pohár vody nastálo snižoval pocit hladu u 100% lidí dodržujících nějakou dietu.
  • probíhající výzkumy dokázaly, že při bolestech zad a svalů denně vypitých 8 – 10 pohárků vody sníží bolesti u 80% pacientů.
  • už 2% ztráta vody v organismu může negativně ovlivnit krátkodobou paměť, může působit problémy při vykonávání základních životních činností, vyvolává poruchy soustředění
  • dostatečné množství  vody snižuje nebezpečí vzniku rakoviny – dle vědeckých průzkumů – o 45% tlustého střeva, o 79% – rakoviny prsu,  o 50% – rakoviny močového měchýře

Kolik vody vlastně pít??

  • každý člověk by měl denně vypít, aby neměl problémy,  které dnes lidé mají – za normálních teplotních podmínek  – 0,5 l vody na započatých 15 kg své hmotnosti
  • tj. dospělí 70 kg člověk cca 2,3 litru čisté vody denně
  • v horkých letních dnech – množství navýšit na cca3 litrydenně
  • důležitá je rovněž teplota vody – voda by měla být teplá nebo aslespoň vlažná

Kdy pít??

  • ráno na lačno 0,3 –0,8 litrupodle hmotnosti
  • mezi hlavními jídly a cca půl hodiny před jídlem
  • nejméně pít během jídla, jídlo nezapíjet – narušuje se tak trávicí systém – pokud je po jídle žízeň, max. vypít 2 dcl tekutiny

Všeobecně platí: 8 – 10 skleniček  vody je pro organismus denně nevyhnutelných.

Dobré je vědět……

  • při doplňování  tekutin musíme počítat s tím, že žaludek dospělého člověka pojme za hodinu maximálně 1 litrvody. Z toho vyplývá, že organismus dokáže vstřebat  1 – 1,5 dcl tekutin za 10 – 15 min – nikdy se nesnažit doplňovat velké množství tekutin jednorázově!!
  • tímto bychom se měli řídit  v běžném životě  a hlavně pak při sportování

Pozn.:

Po určité době fyzického výkonu musíme doplňovat i úměrné množství minerálních látek, o které během výkonu přicházíme. K tomuto účelu nám slouží tzv. iontové a energetické nápoje.

Závěr:

úryvek z knihy MUDr. Tomáše Lebenharta – Svlékl jsem bílý plášť:

„Aby mohl náš imunitní systém  efektivně pracovat potřebuje nutně k tomu čistou vodu. Navíc by voda, kterou pijeme  měla být teplá! Studená tekutina, mimoto, že zhasí trávicí oheň s důsledkem nedokonalého trávení, hlavně zmrazí tuky v potravě a ty se pak rozpadají na malé molekuly, které se dostanou tam, kam by neměly. Například do cévních stěn.

Číňané a Japonci odedávna pijí po jídle zelený čaj, Arabové mátový čaj. Ajurvéda doporučuje teplou vodu. Držme se těchto moudrostí.

Kdybych mohl napsat jen jedinou větu na téma zdravá výživa, zněla by:
„Pijte teplou čistou vodu!!………“

Motto:

Učme se od přírody. Příroda nám vše ukázala, ale my lidé chodíme po přírodě se zavřenýma očima 🙂